Friday 14 June 2013

Pengalaman menghasilkan model

Pengalaman menghasilkan model

Pembinaan sebuahmodel dapat menerangkan sebuah idea yang telah kita fikirkan selain lakaran yang telah kita hasilkan seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini tentang model.

Di sini saya mahu menceritakan secara ringkas bagaimana saya menghasilkan sebuah model. Didalam bengkel RC(RekaCipta) kami telah diberikan sebuah tema untuk menghasilkan sebuah produk iaitu untuk Industri Sederhana Kecil atau dikenali IKS.

Then kami mula lakukan lawatan ke IKS cari masalah dan kemudian kami menjumpai masalah di sebuah IKS membuat kerepek. Kami lihat masalah antaranya ialah sewaktu mengupas kerepek dan menyagat pisang..

Memang susah..Saya try untuk membuatnya dan saya rasa ada bahayanya semasa melakukan kerja tersebut. Dengan pisang tanduk yang  besar pastu kupas kulit taku terkena tangan je…dan masa menyagat pula dekat dengan kuali menyebabkan kami fikir kami perlu menfikirkan idea untuk tangani masalah tersebut.

Saya dan kumpulan saya pergibengkel RCdan mula membuat lakaran dengan menggunakan kaedah brainstorming melalui lukisan untuk mendapatka idea yang bernas dan kami menggabungkan setiap idea untuk membentuk sebuah idea yang menarik selamat dan ergonomic. Kami mula membuat model dengan menggunakan bahan seperti Styrofoam, pati simen, cat dan lain-lain la…

Styrofam untuk menghasilkan model



Hasilnya kami dapat menghasilkannya dengan bentuk yang kami inginkan..
Tula cerita secara ringkas…….


P/S: try tengok refleksi..

0 comments:

Post a Comment